vrijdag 6 november 2009

Toekomst voorspellen.

In juni vorig schooljaar zijn er plannen opgesteld. Overdragen van mijn ictwerk naar schoolicters en langzamerhand naar de achtergrond gaan.
Het tegenovergestelde is momenteel gaande. Het lijkt alleen maar drukker te worden. Op een van de scholen is een behoorlijk problematisch netwerk wat (te)veel tijd kost. Voor andere scholen had Acer een verrassing. Vanwege een fout die problemen kon veroorzaken moesten op drie scholen een aantal moederborden vervangen worden. Zou geen problemen geven. Was ook in een morgen gebeurd. Helaas......toch allerlei problemen. Daar ben ik nu al twee weken (nouja niet constant) mee bezig.
Softwareproblemen zijn er ook ruim voorhanden. Soms gewoon taalfouten, maar ook programma's die niet doen wat ze zouden moeten doen en dan kost het alleen al heel wat om de leverancier duidelijk te maken wat het probleem is.
Ook zo'n leuke: Backupsystemen. Natuurlijk draait daarvoor van alles. Kost ook geld. Wordt gemonitord. Maar er zijn ook foutmeldingen, nieuwe apparatuur,bellen, checken, wachten.

Op de school met het problematisch netwerk werd 'gisteren' al geklaagd.
Maar weer eens heen....
Praktijkvoorbeeld: 12.00 uur contact.....na 14 minuten in de wacht...
Eh.....nou maar even wat zaken gaan uitproberen en dan bel je maar weer.
Nee, u moet zelf bellen want wij mogen niet terugbellen.....
Wederom om 13.35 een kwartiertje in de wacht.....de hele school alles uitzetten dan zullen we de server rebooten. Procedure van een half uur. Belt u maar weer.....oh....gelukkig deze helpdeskmedewerker wil (voor deze keer na zielig doen) dan wel terugbellen.
Om 15.00 kan ik de school verlaten en draait alles zo te zien weer beter.

Helaas is momenteel mijn conclusie dat ik steeds verder achterop raak met lopende zaken, dat er ook teveel niet-standaard zaken lopen. Misschien dat ik in januari wat meer in rustiger vaarwater kom. Dan hoop ik wat zaken op een rij te kunnen zetten, want overdragen.....dan moet je wel helder hebben hoe je alles geregeld hebt.....en alles loopt wel, maar ook wel doorelkaar heen....
Hoe de tweede helft van dit schooljaar zal verlopen.....
Eerst maar gewoon doorgaan en dan zal er een moment komen dat het echt moet....
en dan gaat het vast en zeker goed. Dat vertrouwen heb ik wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten