donderdag 25 juni 2009

Vijfentwintig pagina's.

Ja, zoveel pagina's heeft een netwerkleverancier nodig om een wijziging in het systeem uit te leggen. Je krijgt een e-mail, bijlage......vervolgens zo'n twee volle werkdagen om e.e.a. uit te voeren nodig......en dan nog.

Wanneer gaan we dat doen? Is het systeem dan wel klaar na de zomervakantie?
En dan weet je dat op een ander systeem deze klus hoogstens een uurtje duurt.
Valt dat uit te leggen aan leerkrachten? Neen. Hebben ze geen boodschap aan en misschien wel terecht.

Ach, we gaan gewoon aan de slag en zullen er wel uitkomen.
Maar het is toch wel ergerlijk dat je in bepaalde zaken zoveel tijd moet steken en 'men' dan wellicht zich afvraagt waarom 'hun' zaken zo lang duren.

Leuke dingen

Die zijn er ook. Twee scholen gaan over op Parnassys. Een leerlingenadministratie die al twee jaar op twee scholen draait en straks dus op vier van de vijf. Werkbesparend en prettig in gebruik !!!!

Dan is er ook nog van alles te bestellen. Nieuwe pc's, Smartboards, beamers en nog veel meer. Bijelkaar meer dan 45.000 euro. Zo bereiken we weer een betere kwaliteit.
Natuurlijk is er weer allerlei werk aan verbonden, maar dan wel met uitzicht op mooie nieuwe mogelijkheden.

Een nadeel is wel dat de verantwoordelijk steeds zwaarder gaat wegen. De investeringen zijn niet misselijk en moeten dan ook wel de gestelde doelen bereiken. Een handtekening is zo gezet, maar de uitvoering is altijd weer spannend. Wel leuk als het allemaal lukt.

Mag ik even vloeken.....

Nouja, niet echt natuurlijk en niemand die het hoort. Maar is er wel alle reden toe. De afgelopen drie dagen vele uren verknoeid aan de telefoon. Met KPN, Tele2, XS4ALL, Belcentrale en nog zo wat. Afgelopen maandagmorgen ging de telefoon op zwart bij een van de scholen. Dinsdagmorgen lag ook internet eruit. Na heel veel gepuzzel bleek dat ergens iemand een annulering was vergeten door te geven. Het duurde van maandagmorgen tot woensdagmiddag voordat dat helder was.
Alle denkbare voorzorgsmaatregelen die ik had gesteld waren dus in een klap tenietgedaan.
Alles wat ik altijd vreesde als je iets laat veranderen, was ondanks alle besprekingen en beloftes van een bedrijf toch gebeurd.
Resultaat: een school zonder telefoon, internet en geen alarm.
Inmiddels is het internetabonnement weer aangevraagd en per 16 juli (sh....) zal dat weer werken. Misschien pas over een week of twee weer een (nieuw en ander) telefoonnummer......en dus ook weer beveiliging.

Als ik dit schrijf is er nog een kleine hoop dat een ander bedrijf e.e.a. kan herstellen omdat er per 1 juli een regeling van de Opta is om hersteloperaties verplicht uit te voeren. Maar ook dan.....

LES: Kijk wel 10x keer uit voordat je aan bestaande zaken iets laat veranderen.

Kosten: Een aantal tientjes aan belkosten voor mobiel en onbetaalbaar de onrust.